W związku z posiadaniem przez Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Gliwicach statusu „Zamawiającego Sektorowego”, o którym mowa w art. 5 ustawy z dnia 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych, postępowania o udzielenie zamówień sektorowych, których wartość szacunkowa nie przekracza kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 2 cytowanej wyżej ustawy prowadzone są w oparciu o Kodeks Cywilny oraz niniejszy REGULAMIN.
Ponadto REGULAMIN ten jest stosowany do zamówień klasycznych, których wartość szacunkowa jest niższa niż 130 000,00 zł netto („tzw. zamówień podprogowych”).
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Przedmiot regulacji
§ 1
Regulamin udzielania zamówień na dostawy, usługi i roboty budowlane przez Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o., których wartość jest mniejsza od kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, zwany dalej „Regulaminem”, określa zasady i tryb udzielania zamówień przez PWiK Sp. z o.o.
§ 2
Definicje
- Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych,
2) Regulaminie – należy przez to rozumieć niniejszy Regulamin,
3) Zamawiającym - należy przez to rozumieć Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Gliwicach (PWiK Sp. z o.o.),
4) Planie finansowym - należy przez to rozumieć dokument o tej nazwie zatwierdzony przez Zgromadzenie Wspólników,
5) Cenie - należy przez to rozumieć cenę w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług, nawet jeżeli jest płacona na rzecz osoby niebędącej przedsiębiorcą,
6) Robotach budowlanych - należy przez to rozumieć wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych, określonych w załączniku II do dyrektywy
2014/24/UE, w załączniku I do dyrektywy
2014/25/UE oraz objętych działem 45 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr
2195/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 listopada 2002 r.
w sprawie Wspólnego Słownika Zamówień (CPV), lub obiektu budowlanego, a także realizację obiektu budowlanego za pomocą dowolnych środków, zgodnie z wymaganiami określonymi przez Zamawiającego,
7) Dostawach - należy przez to rozumieć nabywanie produktów, którymi są rzeczy ruchome, energia, woda oraz prawa majątkowe, jeżeli mogą być przedmiotem obrotu, w szczególności na podstawie umowy sprzedaży, dostawy, najmu, dzierżawy oraz leasingu z opcją lub bez opcji zakupu, które może obejmować dodatkowo rozmieszczenie lub instalację,
8) Usługach - należy przez to rozumieć wszelkie świadczenia, które nie są robotami budowlanymi lub dostawami,
9) Kierowniku Zamawiającego - należy przez to rozumieć Zarząd PWiK
Sp. z o.o. lub Osobę Upoważnioną,
10) Najkorzystniejszej ofercie - należy przez to rozumieć ofertę, która przedstawia najkorzystniejszy stosunek jakości do ceny lub kosztu lub ofertę z najniższą ceną lub kosztem,
11) Ofercie częściowej - należy przez to rozumieć ofertę przewidującą, zgodnie z treścią Materiałów Przetargowych, wykonanie części zamówienia,
12) Rażąco niskiej cenie – należy przez to rozumieć cenę niewiarygodną, nierealistyczną w porównaniu do cen rynkowych podobnych zamówień. Oznacza to cenę znacząco odbiegającą od cen przyjętych, wskazującą na fakt realizacji zamówienia poniżej kosztów wytworzenia usługi, dostawy, roboty budowlanej,
13) Wykonawcy - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, która oferuje na rynku wykonanie robót budowlanych lub obiektu budowlanego, dostawę produktów lub świadczenie usług lub ubiega się o udzielenie zamówienia złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia,
14) Zamówieniach - należy przez to rozumieć umowy odpłatne zawierane między Zamawiającym a Wykonawcą, których przedmiotem jest nabycie przez Zamawiającego od wybranego wykonawcy usług, dostaw lub robót budowlanych,
15) Umowie ramowej – należy przez to rozumieć umowę zawartą między Zamawiającym, a jednym lub większą liczbą wykonawców, której celem jest ustalenie warunków dotyczących zamówień, jakie mogą zostać udzielone w danym okresie, w szczególności cen i jeżeli zachodzi taka potrzeba, przewidywanych ilości,
16) Głównym Dysponencie Środków – należy przez to rozumieć Głównego Księgowego PWiK Sp. z o.o.,
17) Dysponencie Środków – należy przez to rozumieć Dział Merytoryczny PWiK Sp. z o.o. posiadający środki finansowe na realizację Zamówienia,
18) Materiałach Przetargowych (MP) - należy przez to rozumieć komplet dokumentów określający warunki i zasady postępowania przetargowego,
19) Programie funkcjonalno – użytkowym – należy przez to rozumieć opis zadania budowlanego, w którym podaje się przeznaczenie ukończonych robót budowlanych oraz stawiane im wymagania techniczne, ekonomiczne, architektoniczne, materiałowe i funkcjonalne.
§ 3
Wyłączenia stosowania regulaminu
- Regulaminu nie stosuje się do:
1) zamówień publicznych podlegających ustawie Prawo zamówień publicznych,
2) nabywania praw do nieruchomości,
3) umów z zakresu prawa pracy,
4) umów objętych tajemnicą państwową zgodnie z przepisami o ochronie informacji niejawnych albo jeżeli wymaga tego istotny interes bezpieczeństwa państwa,
5) zleceń realizowanych na podstawie umów ramowych,
6) udzielania zamówień dotyczących lokowania wolnych środków pieniężnych, usług związanych z emisją, kupnem, transferem papierów dłużnych, transakcji kupna/sprzedaży walut oraz transakcji na instrumentach pochodnych
7) zamówień, których przedmiotem są:
- usługi arbitrażowe lub pojednawcze,
- usługi Narodowego Banku Polskiego,
- nabycie, przygotowanie, produkcja lub koprodukcja materiałów programowych przeznaczonych do emisji w radiu, telewizji lub Internecie,
- zakup czasu antenowego,
8) zamówień dotyczących infrastruktury krytycznej, o której mowa w ustawie z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, gdy mają charakter zamówień z dziedzin obronności i bezpieczeństwa w rozumieniu dyrektywy obronnej 2009/81/WE z dnia 13 lipca 2009 r.,
9) zamówień dotyczących usług nadzoru autorskiego albo usług nadzoru inwestorskiego w rozumieniu ustawy Prawo budowlane,
10) zamówień w zakresie działalności twórczej lub artystycznej,
11) zamówień w zakresie działalności promocyjnej i marketingowej,
12) usług prawnych, w tym usług notarialnych,
13) usług szkoleniowych,
14) opłat za udział w zjazdach, sympozjach, konferencjach, targach itp.;
15) usług hotelarskich,
16) usług brokerskich,
17) usług doradczych,
18) usług dotyczących przeprowadzenia badań, eksperymentu lub sporządzenia opinii bądź ekspertyzy specjalistycznej, opracowania studiów uwarunkowań i analiz, opinii prawnej itp.,
19) czynności bankowych w rozumieniu ustawy Prawo bankowe.
2. Kierownik Zamawiającego może w każdym przypadku określić zasady udzielenia zamówienia inne niż określone w niniejszym Regulaminie lub postanowić o jego niestosowaniu do udzielenia zamówienia.
Rozdział II
ZASADY UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ
§ 4
- Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców.
- Zamówienia udziela się wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie
z postanowieniami Regulaminu.
- Czynności związane z przygotowaniem oraz przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wykonują osoby zapewniające bezstronność
i obiektywizm.
§ 5
- Postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne dla uczestników postępowania.
- Nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa
w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli wykonawca zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, iż zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
- Wykonawca nie może zastrzec następujących informacji: nazwy (firmy) oraz adresu wykonawcy, a także informacji dotyczącej ceny, terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności zawartych w ofercie,
a także innych danych związanych z zastosowanymi kryteriami oceny ofert przez Zamawiającego.
§ 6
- Postępowanie o udzielenie zamówienia, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w Regulaminie, prowadzi się zgodnie z wyborem Zamawiającego w formie elektronicznej lub formie pisemnej.
- Postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzi się w języku polskim, chyba że Zamawiający postanowi inaczej.
§ 7
Zamawiający udziela zamówienia w trybach i procedurach określonych w Regulaminie.
§ 8
- Kierownik Zamawiającego odpowiada za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia, w szczególności:
- sprawuje nadzór nad prawidłowym udzielaniem zamówień,
- podejmuje decyzję o wszczęciu postępowania (poprzez zatwierdzenie wniosku o przeprowadzenie postępowania),
- wykonuje czynności zastrzeżone w Regulaminie do kompetencji kierownika Zamawiającego,
- zatwierdza wynik postępowania.
- Kierownik Zamawiającego może powierzyć pisemnie czynności zastrzeżone do jego kompetencji pracownikowi PWiK Sp. z o.o. przez udzielenie stosownego pełnomocnictwa.
- Kierownik Zamawiającego może w każdym czasie żądać przedstawienia informacji o pracach komisji przetargowej.
- Kierownik Zamawiającego zleca przygotowanie oraz przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia komisji przetargowej lub wyznaczonemu pracownikowi.
- Skład komisji przetargowej lub pracownika odpowiedzialnego za dane zamówienie kierownik Zamawiającego określa wraz z zatwierdzeniem wniosku o wszczęcie postępowania.
- Jeśli w postępowaniu nie powołano komisji przetargowej, określone
w Regulaminie czynności zastrzeżone dla komisji przetargowej lub jej członków oraz ich obowiązki realizowane są przez pracownika odpowiedzialnego za dane zamówienie.
§ 9
- Dział Zamówień Publicznych jest jednostką wiodącą w zakresie udzielania zamówień w PWiK Sp. z o.o.
- Dział Zamówień Publicznych uczestniczy w przygotowaniu i prowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia na zasadach wskazanych w Regulaminie.
- Dział Zamówień Publicznych przygotowuje i prowadzi postępowania o udzielenie zamówienia na podstawie zatwierdzonego „Planu Zamówień Publicznych Spółki”.
Rozdział III
WSZCZĘCIE I PROWADZENIE POSTĘPOWANIA
§ 10
- Jeżeli zaistnieje potrzeba zawarcia umowy w sprawie zamówienia, kierownicy Działów Merytorycznych występują do Działu Zamówień Publicznych
o uruchomienie procedury postępowania o udzielenie zamówienia.
- Dla rozpoczęcia postępowania niezbędne jest przygotowanie, uzgodnienie
i zatwierdzenie wniosku o przeprowadzenie postępowania.
- Wniosek o przeprowadzenie postępowania składa kierownik Działu Merytorycznego wnioskującego o przeprowadzenie postępowania. We wniosku podaje się w szczególności informacje dotyczące: przedmiotu zamówienia, szacunkowej wartości zamówienia, kwoty jaką Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, proponowanego składu komisji przetargowej oraz trybu udzielenia zamówienia. Załącznikiem do wniosku jest wzór umowy w sprawie zamówienia lub istotne postanowienia umowy. Wzór wniosku o przeprowadzenie postępowania stanowi Załącznik nr 1 do Regulaminu.
- W przypadku, gdy kierownik Działu Merytorycznego wnioskującego o przeprowadzenie postępowania nie jest jednocześnie Dysponentem Środków, jest on odpowiedzialny za uzgodnienie z Dysponentem Środków możliwości sfinansowania zamówienia.
- Kierownik Działu Merytorycznego po uzyskaniu akceptacji Głównego Dysponenta Środków, przekazuje wniosek do Działu Zamówień Publicznych wraz z proponowanym składem komisji przetargowej z ramienia Działu Merytorycznego.
- Postępowanie o udzielenie zamówienia uważa się za wszczęte w chwili zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu na stronie internetowej Zamawiającego lub Platformie Zakupowej Zamawiającego albo przekazania Wykonawcy zaproszenia do negocjacji.
- Wraz z zatwierdzeniem wniosku o przeprowadzenie postępowania kierownik Zamawiającego powołuje komisję przetargową.
§ 11
Zamawiający oraz osoby trzecie mogą wspólnie przeprowadzić postępowanie i udzielić zamówienia wyznaczając Zamawiającego, jako upoważnionego do przeprowadzenia postępowania i udzielenia zamówienia również w ich imieniu
i na ich rzecz.
§ 12
- Odpowiedzialność za przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia ponoszą: pracownik Działu Zamówień Publicznych prowadzący postępowanie, kierownicy Działów Merytorycznych wnioskujących o przeprowadzenie postępowania, a także inne osoby w zakresie powierzonych im czynności związanych z przygotowaniem postępowania.
- Za przeprowadzenie postępowania odpowiedzialność ponoszą Przewodniczący komisji przetargowych oraz członkowie komisji przetargowych w zakresie,
w jakim powierzono im czynności w postępowaniu oraz czynności związane
z przygotowaniem postępowania.
§ 13
Komisja przetargowa
- Komisja przetargowa składa się z co najmniej trzech osób.
- Komisja przetargowa jest zespołem pomocniczym kierownika Zamawiającego, powoływanym do oceny spełniania warunków udziału
w postępowaniu, do badania i oceny ofert oraz do innych czynności powierzonych przez kierownika Zamawiającego.
- W skład komisji przetargowej wchodzą osoby:
- przygotowujące: wniosek, opis przedmiotu zamówienia,
- osoby ustalające: wartość zamówienia (szacowanie), warunki do postępowania, kryteria wyboru oferty,
- kierownik Działu Merytorycznego (wnioskującego o przeprowadzenie postępowania) lub osoba go zastępująca,
- kierownik Działu Zamówień Publicznych lub osoba go zastępująca,
- pracownik Działu Zamówień Publicznych przygotowujący postępowanie przetargowe.
W sytuacji gdy kilka osób przygotowywało dany dokument lub ustalało daną okoliczność, o której mowa w pkt a) lub b), wystarczające jest aby w skład komisji przetargowej weszła jedna z tych osób.
4. Komisja rozpoczyna działalność z dniem powołania, rzetelnie, obiektywnie
i bezstronnie wykonując powierzone jej czynności, kierując się wyłącznie przepisami prawa, wiedzą i doświadczeniem, uwzględniając opinie biegłych, rzeczoznawców i konsultantów, jeżeli zlecono ich przygotowanie.
5. Członkowie komisji obowiązkowo uczestniczą we wszystkich pracach Komisji.
6. Komisja kończy swoją działalność w dniu zawarcia umowy z wykonawcą zamówienia.
7. Członkowie komisji mają prawo wglądu do wszystkich dokumentów związanych z pracą Komisji, w tym ofert, załączników, wyjaśnień złożonych przez Wykonawców, opinii biegłych i konsultantów.
8. Członkowie komisji nie mogą ujawniać żadnych informacji związanych z pracami komisji.
§ 14
Zadania przewodniczącego komisji przetargowej
- Do zadań Przewodniczącego komisji przetargowej w szczególności należy:
1) przewodniczenie obradom,
2) odebranie oświadczeń członków komisji o zaistnieniu lub braku istnienia okoliczności uniemożliwiających im wykonywanie czynności związanych z postępowaniem o zamówienie publiczne,
3) podział prac pomiędzy członków komisji,
4) w razie wystąpienia wątpliwości merytorycznych związanych z oceną badanych ofert, wnioskowanie do kierownika Zamawiającego o uzupełnienie składu komisji o właściwych dla przedmiotu zamówienia lub sprawy specjalistów, biegłych, rzeczoznawców lub konsultantów,
2. W przypadku nieobecności Przewodniczącego, czynności określone w pkt. 1-4 wykonuje Zastępca Przewodniczącego komisji przetargowej. W przypadku nieobecności Przewodniczącego i Zastępcy Przewodniczącego, czynności określone w pkt. 1-4 wykonuje wyznaczony przez kierownika Zamawiającego członek komisji przetargowej.
§ 15
Zadania członka komisji przetargowej z Działu Merytorycznego wnioskującego o przeprowadzenie postępowania
Do obowiązków członka komisji z Działu Merytorycznego wnioskującego o przeprowadzenie postępowania należy:
- przygotowanie danych merytorycznych dotyczących zamówienia (pełny opis techniczny oraz podanie wszystkich wymagań technicznych, jakie należy wprowadzić do MP, łącznie z terminem wykonania zamówienia oraz wymaganymi dokumentami dodatkowymi – jeżeli takie są konieczne oraz technicznymi kryteriami wyboru ofert),
- ocena spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu w zakresie technicznym, jak np.: wykazy wykonanych robót, wykazy dostaw/usług, referencje, dokumenty techniczne – wykazy sprzętu, posiadane uprawnienia, sprawdzenie kosztorysów ofertowych lub innych wycen ofertowych itp. (w razie wątpliwości po przeanalizowaniu referencji/
innych dokumentów poddanie pod ocenę do Działu Zamówień Publicznych),
- konsultowanie wymagań w zakresie RODO dotyczących danego zamówienia i określenie wymagań w podanym przez siebie wkładzie merytorycznym (anonimizacja danych itp.),
- przygotowanie w zakresie merytorycznym/technicznym i przekazanie do Działu Zamówień Publicznych - projektów dokumentów w trakcie prowadzenia postępowania, jak np.: odpowiedzi na pytania, zmiany treści MP, wezwania wykonawców do uzupełnienia dokumentów, wezwania wykonawców do wyjaśnień (ostateczny dokument redaguje Dział Zamówień Publicznych),
- konsultacje z jednostką projektową aspektów niejasnych w zakresie opisu przedmiotu zamówienia.
§ 16
Zadania członka komisji przetargowej z Działu Zamówień Publicznych
Do obowiązków członka komisji z Działu Zamówień Publicznych należy:
1) na podstawie danych merytorycznych/technicznych przygotowanych przez Dział Merytoryczny wnioskujący o udzielenie zamówienia - przygotowanie pełnej dokumentacji przetargowej, w tym:
- ocena poprawności propozycji opisu spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz opisu kryteriów oceny ofert w zakresie zgodności z przepisami Regulaminu lub Ustawy,
- opracowanie Materiałów Przetargowych wraz z załącznikami,
2) zredagowanie oraz zamieszczenie ogłoszenia o zamówieniu i Materiałów Przetargowych na stronie internetowej,
3) dokumentowanie czynności podejmowanych przez komisję,
4) opracowywanie projektów dokumentów w trakcie prowadzenia postępowania na podstawie danych merytorycznych/technicznych przygotowanych przez członków komisji z Działu Merytorycznego
(np. odpowiedzi na pytania, zmiany treści Materiałów Przetargowych, informacji z otwarcia ofert, wezwania wykonawców do uzupełnienia dokumentów, wezwania wykonawców do wyjaśnień, zawiadomienia, wyboru najkorzystniejszej oferty-wykluczenia-odrzucenia),
5) prowadzenie korespondencji związanej z postępowaniem,
6) w zależności od potrzeb, sporządzenie pisemnych wyjaśnień treści Materiałów Przetargowych w zakresie swych kompetencji (jeżeli pytania dotyczą treści technicznych – sporządzanie ich na podstawie wyjaśnień udzielanych przez Dział Merytoryczny wnioskujący o przeprowadzenie postępowania),
7) ewentualne zamieszczenie lub przekazanie zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu, zmiany treści lub udzielenie wyjaśnień Materiałów Przetargowych, zgodnie z zasadami Ustawy lub Regulaminu,
8) wstępne badanie złożonych ofert (np. pod względem kompletności oferty: złożonego wadium, ewentualnych pełnomocnictw),
9) ocena spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu, za wyjątkiem aspektów wymagań technicznych, które oceniane są przez członka komisji z Działu Merytorycznego,
10) konsultacje z kancelarią prawną aspektów niejasnych w zakresie wymagań prawnych,
11) ocena dokumentów w zakresie wykazania przez wykonawcę braku podstaw do wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia z powodu niespełniania warunków, o których mowa w Ustawie lub w Regulaminie – w zależności od trybu postępowania,
12) zamieszczenie informacji dotyczących postępowania na stronie internetowej – w zależności od trybu postępowania,
13)sporządzenie i prowadzenie protokołu postępowania oraz piecza nad protokołem, ofertami i wszelkimi innymi dokumentami związanymi z postępowaniem o zamówienie, w trakcie jego trwania.
§ 17
Okoliczności wyłączające udział członka komisji lub pracownikaw postępowaniu
- Kierownik Zamawiającego wykonujący czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia oraz członkowie komisji przetargowej podlegają wyłączeniu, jeżeli:
- ubiegają się o udzielenie tego zamówienia;
- pozostają w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia lub są związane z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z wykonawcą, jego zastępcą prawnym lub członkami organów zarządzających lub organów nadzorczych wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia;
- przed upływem 3 lat od dnia wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia pozostawały w stosunku pracy lub zlecenia z wykonawcą lub były członkami organów zarządzających lub organów nadzorczych wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia;
- pozostają z wykonawcą w takim stosunku prawnym lub faktycznym,
że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób;
- zostały prawomocnie skazane za przestępstwo popełnione w związku
z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych.
- Kierownik Zamawiającego wykonujący czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, członkowie komisji przetargowej oraz osoby przygotowujące postępowanie przetargowe, mogące mieć wpływ na wynik postępowania składają, pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia, w formie pisemnej oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 1.
- Czynności w postępowaniu dokonane z udziałem osób, które podlegają wyłączeniu, powtarza się - za wyjątkiem takich czynności, które nie miały
i nie mogły mieć wpływu na wynik postępowania.
Rozdział IV
WYKONAWCY I WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU
§ 18
Udział w postępowaniu
- O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy:
1) nie podlegają wykluczeniu,
2) spełniają warunki udziału w postępowaniu, o ile zostały one określone przez Zamawiającego w Materiałach Przetargowych, w ogłoszeniu o zamówieniu lub w zaproszeniu.
2. Warunki, o których mowa w ust. 1 pkt 2) mogą dotyczyć:
1) uprawnień do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień,
2) dysponowania niezbędną wiedzą i doświadczeniem, osobami zdolnymi do wykonania zamówienia czy odpowiednim potencjałem technicznym,
3) znajdowania się Wykonawcy w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia.
2. Wykonawcy są zobowiązani do złożenia oświadczenia o spełnianiu warunków określonych w ust. 2 oraz braku podstaw do wykluczenia z postępowania.
§ 19
Wspólny udział wykonawców w postępowaniu
- Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia
w szczególności tworząc Konsorcjum. W odniesieniu do wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia stosuje się odpowiednio postanowienia dotyczące pojedynczego wykonawcy. Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia ponoszą solidarną odpowiedzialność za wykonanie umowy i wniesienie zabezpieczenia należytego wykonania umowy.
- Zamawiający może żądać przedstawienia umowy regulującej współpracę podmiotów ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 1, wykonawcy ustanawiają pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia.
- Zamawiający może określić szczególny, obiektywnie uzasadniony, sposób spełniania przez wykonawców, o których mowa w ust. 1, warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w § 18 ust. 2.
- Zamawiający może określić warunki realizacji zamówienia przez wykonawców, o których mowa w ust. 1, w inny sposób niż w przypadku pojedynczych wykonawców.
§ 20
Przesłanki wykluczenia wykonawcy
- Z postępowania wyklucza się wykonawcę:
- który nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz braku podstaw do wykluczenia z postępowania,
- wobec którego jako podmiotu zbiorowego sąd orzekł zakaz ubiegania się
o zamówienie na podstawie przepisów o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary,
- wobec którego orzeczono tytułem środka zapobiegawczego zakaz ubiegania się o zamówienia publiczne.
- Zamawiający może wykluczyć wykonawcę:
- który w ciągu ostatnich trzech lat przed wszczęciem postępowania nie wykonał zamówienia udzielonego mu przez Zamawiającego,
- który znajduje się w sporze sądowym lub w mediacji z Zamawiającym
w związku z udzielonym mu zamówieniem,
- którego upadłość lub likwidację ogłoszono.
]]>